content marketing dla małych biznesów

Content marketing: Dlaczego warto mieć strategię contentową?

Content marketing dla właścicieli małych firm

Content marketing polega na tworzeniu i dzieleniu się z Twoją grupą docelową w Internecie sensownymi, wartościowymi informacjami. Content, który tworzysz, powinien ułatwiać rozmowę między informacjami, które publikujesz i potrzebami Twoich klientów. Bez względu na medium, które wybierasz, Twoje treści powinny generować wartość dla ich odbiorców.

Wyjątkowy content jest niezbędny dla lokalnego biznesu, bez względu na to, czy pojawia się w postaci blogów, filmów, newsletterów czy artykułów.

Content marketing opowiada historie i mówi o czymś więcej niż tylko o Twojej marce. Mówi o Twoich wartościach i uznaniu, jakim darzysz klientów. Pomyśl o swoim dniu pracy – w różny sposób pomagasz klientom, czy to odpowiadając na ich pytania, czy kształcąc ich w zakresie swojego produktu.

Jeśli tworzysz super treści, ale nie udaje Ci się ich wypromować, albo nimi zarządzać, zmniejszasz szanse na zwiększenie swojej widoczności w sieci, która jest istotna dla małego biznesu. Jeśli prowadzisz biznes lokalny, potrzebujesz strategii contentowej. Co przekona użytkownika, żeby spojrzeć na Twoje treści zamiast na content Twojego konkurenta, jeśli w Internecie może znaleźć tak dużo informacji?

Dobra strategia składa się z planowania, rozwoju i zarządzania contentem, dla którego Twoja strona będzie nośnikiem i promotorem.

Budowanie strategii contentowej

Tworzenie wartościowego contentu w Internecie oznacza tworzenie czegoś ponadczasowego. Tym ponadczasowym może być ogólna strona pomocy, artykuł poradnikowy, posty na zasadzie wyliczanek (listicles) czy FAQ.

Pomyśl o tym, czego ludzie nadal będą szukać w Google za trzy, pięć czy dziesięć lat, np. „Jak zawiązać krawat w 5 krokach”.

Wielu marketingowców określa taki typ treści jako wieczne, takie, które zawsze będą popularne. Z pomocą w zrozumieniu prawdziwej mocy niestarzejącego się contentu przychodzi w swoim studium przypadku Nick Eubanks.

Wspomniany artykuł o wiązaniu krawata w kilku krokach jest przykładem takiego „zawsze młodego” contentu, ponieważ prezentuje treści, które w najbliższej przyszłości nadal będą istotne. Z drugiej strony, artykuł na czasie, który będzie ważny tylko przez krótki okres, np. recenzja lokalnego koncertu, jest istotny w momencie publikacji – i tylko na krótko po nim będzie utrzymywał swoją trafność i aktualność.

Poprzez tworzenie treści, które będą istotne w przyszłości, dostarczasz przydatnych informacji o trwałej wartości.

Jako autor takich ponadczasowych treści stajesz się rozpoznawalny zarówno w skali kraju, jak i w lokalnej społeczności, ale jako właściciel małego biznesu, będziesz musiał również zoptymalizować swoją stronę pod lokalne wyszukiwania.

Pamiętaj: co jest modne w tym roku, może być przestarzałe w następnym. Istnieją jednak proste zasady, które powinieneś brać pod uwagę, jeśli chcesz tworzyć ciekawy, nowy content.

Z odpowiednią strategią, możesz pozostać ważnym graczem na swoim rynku w nadchodzących latach.

Opieraj swój content na badaniach

analizuj swój content

W ankiecie przeprowadzonej przez Gleanstar Research and Kapost, 90 % marketingowców uznało, że najmniej efektywnie radziło sobie w obszarze treści zbędnych.

Badania wykazały, że nieefektywność jest głównym problemem marketingowców, a deadline’y to obszar, w którym idzie im najgorzej. Dobry content marketing to coś więcej niż pisanie pod Google i wyszukiwarki – to przede wszystkim dostarczanie wartości grupie docelowej.

Podczas analizy słów kluczowych, zastanów się nad wyrażeniami, które klienci (lub potencjalni klienci) mogą wpisywać poszukując Twojego produktu lub usługi. Takie badanie fraz kluczowych jest bardzo proste. Wystarczy, że skorzystasz z narzędzi do analizy słów kluczowych, takich jak np. Senuto, które można przez pewien czas używać za darmo ;)

SEMRush jest również przydatnym narzędziem, który możesz skutecznie wpleść w content marketing. Wybierz słowa kluczowe, na które chciałbyś, aby Twoje treści pojawiały się w wyszukiwarce, wrzuć je do SEMRush i poczekaj aż wyświetli się strona z wynikami. Te wyniki to liczba zapytań  w miesiącu uwzględniająca wybrane słowa i podobne do nich frazy, na które możesz rankować swój content. Wpisz w Google słowa, na które chcesz pojawiać się w wynikach wyszukiwania i sprawdź, co robią Twoi konkurenci, żeby się na nie pokazywać.

Analiza konkurencji

Analizując witryny z najlepszą widocznością i ruchem na stronie, będziesz wiedział, które frazy zaimplementować.

Nie zapychaj jednak swoich treści frazami kluczowymi. Minęły czasy, kiedy to znalezienie słowa lub słów kluczowych i bezmyślne publikowanie ich sprowadzało ruch na stronę (nawet jeśli słowa nie były szczególnie trafne). Współczynnik występowania słowa kluczowego wyższy niż 5,5 % stawia Cię w szeregu ofiar keyword stuffingu, które może sprowadzić na stronę karę od Google.

Możesz być najbardziej kompetentną osobą w swojej niszy, ale to nie jest równoznaczne z tym, że nie musisz już badać nowych trendów i poznawać algorytmu. Powinieneś doskonale orientować się w aktualizacjach Google.

Prowadzenie badań jest ważnym elementem Twojej strategii content marketingowej. Obojętne czy szukasz najlepszego sposobu na dotarcie do określonej grupy docelowej, czy analizujesz frazy kluczowe do optymalizacji SEO, research jest procesem ciągłym.

Jako właściciel małego biznesu nie musisz skupiać się na najbardziej popularnych i najtrudniejszych słowach kluczowych – poszukuj najbardziej trafnych fraz, które Twoi konkurenci ignorują.

Pamiętaj o tym, żeby zawsze cytować źródło informacji, w treści swojego wpisu lub na końcu artykułu. W przeciwnym razie użytkownicy będą mieć do Ciebie mniejsze zaufanie – zawsze mogą opuścić Twoją witrynę i powtórzyć w Google swoje zapytanie.

Content marketing to SEO

Staranne tworzenie wartościowego contentu może pomóc użytkownikom dotarcie do Ciebie w sieci. W zasadzie SEO lokalne i content marketing idą ze sobą w parze.

Bez względu na to jak małą lub jak dużą prowadzisz firmę, musisz posiadać stały strumień treści, które pojawiają się w wynikach lokalnych. Żeby rankować w wyszukiwarkach potrzebujesz zaimplementować w swoim contencie te frazy kluczowe, o których była mowa wcześniej, obojętne czy przygotowujesz krótki wpis na blog czy długi case study. W jednym i drugim przypadku treści będą miały znaczenie.

Musisz myśleć jak Twoi klienci i wybierać efektywne, lokalne słowa kluczowe, które stanowią zapytania w wyszukiwarce.

Niestety nie zajdziesz daleko ze swoją stroną, jeśli użytkownicy nie będą mogli znaleźć Cię w Internecie. Żeby Twój content pojawiał się w wynikach wyszukiwania, musisz wykorzystać do tego SEO.

Aby być widocznym dla grupy docelowej i atrakcyjnym dla potencjalnych klientów, potrzebujesz wpleść SEO w swoje (szczególnie lokalne) techniki content marketingowe.

Nie zakładaj, że wiesz wszystko, czego potrzebują Twoi odbiorcy

Obserwuj swoich klientów na każdym etapie ich procesu zakupowego.

Nie popełniaj błędu myśląc, że wiesz wszystko o tym, czego Twoi odbiorcy chcą i potrzebują. Dla przykładu, jeśli jesteś właścicielem sklepu odzieżowego, nie myśl, że Twoi klienci szukają akurat specyficznej czerwonej sukienki o prostym kroju luźno opadającej od ramion. Klienci mogą nie być tak daleko w zakupowym cyklu.

Pomyśl o konsumentce, która szuka sukienki i nie jest pewna jaki styl i krój będzie jej odpowiadał. Skup się na angażującej witrynie, która zwróci uwagę klientów na początku ich zakupowej podróży. Nie myśl wyłącznie o klientach, którzy mają już sprecyzowane potrzeby. Pomyśl o klientce, która jedynie od niechcenia przegląda sieć, ale nagle odkrywa  przydatną witrynę z sukienką, w której się zakochuje i decyduje się ją kupić. Z odpowiednim content marketingiem (i właściwymi treściami) to właśnie Twoja strona może być tą, która przekona użytkowniczkę do zakupu.

Publikując artykuły online możesz odpowiadać na pytania potencjalnego klienta bez konieczności bezpośredniego docierania do niego.

Umieszczając porady i informacje na stronie swojego sklepu, sprawiasz, że ludzie znajdują Cię w sieci i łączą się z Tobą. Zdobywasz ich zaufanie i szacunek.

Jeśli jesteś sprzedawcą detalicznym odzieży możesz korzystać na tym działając zarówno jako wydawca, jak i sprzedawca. Edukuj i informuj swoich odbiorców w tym samym miejscu, w którym mogą kupić Twoje produkty i usługi.

Mając to na uwadze, badanie preferencji użytkowników jest również niezwykle pomocne.

Analizuj swoich odbiorców

Tak jak nie powinieneś zakładać, że wiesz wszystko o potrzebach grupy, do której kierujesz swój przekaz, nie powinieneś także sądzić, że wiesz jak Twoi odbiorcy konsumują treści. Istotne jest, żeby zawsze zrobić research użytkowników po to, żeby zobaczyć, co lubią najbardziej jeśli chodzi o content.

Zawsze używaj wyszukiwarki i social media, żeby dowiedzieć się, czego użytkownicy potrzebują i co chcą wiedzieć o Twojej firmie. Dla przykładu, sprawdź jakim rodzajem contentu dzielą się najchętniej Twoi odbiorcy – czy są to zdjęcia, listicles, wpisy na blogach, filmy czy infografiki.

Do badań nad odbiorcami może posłużyć Ci narzędzie Buzzsumo, które ułatwia i przyspiesza analizy.

Zatem wiesz już jak i dlaczego odbiorcy używają Twojego produktu, dowiedz się teraz jak konsumują content. Czy swoje treści wypełnisz branżowym żargonem? A może będą zawierać więcej zdjęć i filmów? Dowiedz się czy Twoi użytkownicy wolą czytać szybko trzyminutowe, informacyjne artykuły czy preferują długie formy na 2 tysiące znaków, pełne pouczających cytatów, szczegółowych opisów, z kilkoma tylko obrazkami.

Mając to na uwadze, obserwuj nieustannie analitykę witryny. Content marketing to również regularna analiza swoich treści, żeby wiedzieć, co działa na Twoją korzyść, a co nie. Jeśli publiczność nie jest w stanie obejrzeć Twojego dziesięciominutowego samouczka wideo, dowiedz się, czy lajkuje, podaje dalej i komentuje krótsze filmiki.

Używaj oryginalnych nagłówków

nagłówki w content marketingu

To jest bezdyskusyjnie niezwykle ważne w masowej komunikacji. Czy kiedykolwiek chciałeś kliknąć link z nudnym, zwyczajnym nagłówkiem? To działa jak ocenianie książki po jej okładce – nie ma sposobu, aby tego uniknąć.

W świecie content marketingu, unikalne nagłówki nadal pozostają  najlepszym sposobem na zdobycie rozgłosu. Przede wszystkim nagłówki powinny być stosowne do wybranych przez Ciebie słów kluczowych – w końcu będą się pojawiać jako pierwsze w wynikach wyszukiwania.

Jednym ze sposobów, aby wyróżnić nagłówek jest umieszczenie w nim liczb – przypomnij sobie Buzzfeed i jego wiele numerowanych list-artykułów (wspomnianych wcześniej listicles). Publikowanie wpisów z wyliczeniami, punktami to prosty sposób na to, aby Twój content wyróżnił się w tłumie podobnych publikacji. To też podpowiedź dla czytelnika, który może ocenić jak długi jest artykuł zanim zacznie go czytać.

Kolejna sprawa to unikalność nagłówka

Jeśli nie jest on wyjątkowy to Twój artykuł będzie miał trudności z utrzymaniem się w SERPach, nawet w momencie, w którym użytkownik będzie szukał nagłówka słowo po słowie.

Pomyśl o tym w ten sposób: jeśli szukasz czegoś lub kupujesz coś w Internecie, czy klikasz w nagłówek, który nie przykuwa Twojej uwagi? Mało prawdopodobne. Nieważne jak interesujący jest artykuł – jeśli nie został opatrzony kuszącym nagłówkiem, użytkownicy go zignorują i klikną inny link, z nagłówkiem, który ich zaciekawił.

Content marketing dla lokalnego biznesu działa na takiej samej zasadzie. Nie możesz spodziewać się, że umieszczenie niezbyt błyskotliwego nagłówka przyciągnie uwagę Twoich klientów lub potencjalnych klientów. Musisz myśleć jak klienci i pisać atrakcyjne nagłówki, które zachęcą Twoich odbiorców do czytania dalej.

Z odpowiednim nagłówkiem zwiększasz szansę na to, że ktoś wyświetli Twój artykuł. Upewnij się, że umieściłeś w nagłówku swoje najbardziej istotne słowo kluczowe (które nie brzmi ogólnie). Stwórz nagłówek, który sam chętnie byś przeczytał, a wyszukiwarki również by je crawlowały.

Nie generuj treści… Twórz ją

Nikt nie chce czytać czegoś, na co już kiedyś natknął się kilka razy. Wystarczy jeden słaby artykuł lub post, żeby stracić odbiorców i cennych klientów. Nie pisz dla samego pisania – nie spiesz się, zrób research i skonsultuj się z innymi osobami zanim opublikujesz treści.

To nie oznacza jednak, że nie masz możliwości kreowania dużej ilości contentu na poczekaniu. Istnieje spory potencjał marketingowy w codziennym trybie prowadzenia biznesu. Pamiętaj,  że jest dużo treści, które możesz używać w swoim content marketingu. Możesz pisać FAQ i w nich odpowiadać na najczęstsze pytania, które klienci stawiają pod Twoimi poradnikowymi artykułami (możesz też zrobić wideo z tego materiału).

Jeśli piszesz o czymś, o czym ludzie już czytali, zrób to inaczej. Oryginalność to klucz do sukcesu w content marketingu. Opowiedz osobistą historię, przygotuj studium przypadku, albo napisz artykuł bazujący na FAQ, w którym skupisz się na problemach czytelników.

Posiadanie stałego strumienia szczerych i oryginalnych treści, które są opracowywane starannie, a nie produkowane, to klucz do porozumienia się z odbiorcami.

Zawsze pisz mając na uwadze swoją grupę docelową. Jeśli jesteś blogerem zajmującym się wysokiej klasy technologiami, nie pisz do odbiorców tak, jakby nie mieli zupełnie pojęcia, o czym jest mowa. Techniczni znają się na rzeczy i chcą czytać artykuły ludzi, którzy mówią ich językiem.

Jeśli mowa o blogach, to naprawdę ważne, żeby mówić do odbiorców tak, jakbyśmy zwracali się personalnie do osób z podobnymi zainteresowaniami. Podobnie mamusie na swoich blogach mogą dzielić się głupimi historiami, z którymi czytelnicy będą się utożsamiać, bez obawy, że mogą brzmieć zupełnie nieprofesjonalnie. Posiadanie odpowiedniej struktury pisania do specyficznej niszy jest ważne dla content marketingowca.

W każdym razie, staraj się pisać w unikalny sposób, żeby przyciągnąć uwagę swoich odbiorców.

Urozmaicaj swoją strategię contentową

MDGadvertising stworzył infografikę o obrazach w treści. Infografika pokazuje, że artykuły z odpowiednimi zdjęciami zbierają 94% więcej wyświetleń w porównaniu z artykułami bez grafik.

infografika na temat umieszczania zdjęć

Bądź kreatywny w publikowaniu treści. Tworzenie contentu w formie ebooków, blogów i białych stron jest korzystne, ale muszą to być formy uzupełnione o inne media, takie jak zdjęcia, filmy, checklisty i występy na żywo.

Jeśli dodasz elementy wizualne w treści postu to sprawisz, że użytkownik z większą łatwością strawi duże ilości informacji.

Pisz tak, żeby Twoim contentem można było się dzielić z innymi

Innym świetnym sposobem na wzbogacenie contentu jest pisanie go w formie „do udostępnienia”. Możesz to osiągnąć pisząc szczegółowe i pouczające treści, wskazując istotne informacje i dodając wiele słów i obrazów.

Upewnij się, że ludzie dzielą się Twoim contentem – umieść przyciski social media tam, gdzie użytkownicy łatwo je zauważą. Pamiętaj właśnie na udostępnianiu Twoich treści opiera się content marketing.

Jeśli umieścisz przycisk z udostępnieniem w widocznym miejscu, czytelnik podzieli się Twoim tekstem w social mediach, co rozszerzy zasięg oddziaływania treści na jego znajomych i obserwujących.

W sieci jest nadmiar treści złej jakości, więc staraj się tworzyć wartościowy, zmuszający do myślenia content, który ludzie będą chcieli udostępniać innym.

Bądź wychowawcą i nauczycielem, a nie masowym producentem artykułów niskiej jakości.

Zadawaj pytania – to jeden z najbardziej efektywnych sposobów angażowania odbiorców w treści. Dzieląc się wiedzą, a następnie pytając użytkowników o opinie, zachęcasz ich do rozmowy.

W nowoczesnej erze Internetu, konwersacje będą się toczyły zarówno w sekcji komentarzy na Twojej stronie, jak i w mediach społecznościowych. Im bardziej zachęcisz odbiorców do wyrażania swoich myśli, tym większy szum wywoła Twój content poprzez share’y i komentarze, co w efekcie sprowadzi wartościowy ruch na Twoją stronę.

Pamiętaj również o tym, aby do publikacji treści używać wszystkich mediów społecznościowych, z których korzysta się w Twoim biznesie. Upewnij się, że nie umieszczasz samego linku, bez opisu, albo opatrujesz go jedynie hasłem „Sprawdź to!”. Musisz zwabić użytkowników.

Korzystanie z social media uczłowiecza Twoją markę i pomaga bezpośrednio oddziaływać na grupę lojalnych fanów. Jeśli zdobędziesz uznanie online, łatwiej Ci będzie przyciągać nowych klientów i zachęcać obecnych do powrotu na Twoją stronę.

Zdobywaj opinie online od swoich zaufanych fanów

Załóż wizytówkę na Google Moja Firma. Ma to ogromne znaczenie dla lokalnych wyników wyszukiwania. Czym właściwie jest strona Google Moja Firma? Ta usługa Google umożliwia Ci zarządzanie obecnością Twojego biznesu w sieci.

Jeśli szukasz lokalnie usług, miejsc, wpisując na przykład „pizza w Warszawie”, w lokalnych wynikach wyszukiwania pojawia się właśnie strona Google Moja Firma Twojego biznesu (wraz ze stronami Twojej konkurencji).

Dzięki Google Moja Firma prezentujesz swoją markę w nieco innym świetle. Możesz budować reputację marki umieszczając zdjęcia firmy i pozwalając użytkownikom wystawiać opinie o Twoich usługach.

Kiedy klienci piszą recenzje, możesz komunikować się z nimi bezpośrednio, odpowiadać na ich pytania, uwagi i wątpliwości, które nimi targają. Ludzie nie mają możliwości oceny Twojej strony bezpośrednio, mogą jedynie wypełnić formularz kontaktowy lub wysłać mail z zapytaniami. Dzięki Google Moja Firma, użytkownicy mogą oceniać Twoje usługi/produkty bezpośrednio, a Ty możesz się komunikować ze swoimi odbiorcami.

W rzeczywistości, badanie przeprowadzone przez Search Engine Land w 2014 roku wykazało, że 88% klientów czytało opinie online, aby ocenić jakość lokalnego biznesu. Prawda jest taka, że wielu użytkowników ufa recenzjom, które czyta w Internecie, podobnie jak i ufa osobistym rekomendacjom. W parze z pozytywnymi opiniami idzie zaufanie. Z zaufaniem wiąże się z kolei dobra reputacja marki!

Optymalizacja, zawsze!

Content marketing to o wiele więcej złożonej pracy. Jedną z najlepszych (i najważniejszych) rzeczy, które możesz zrobić dla lokalnego SEO jest konsekwentne i dokładne umieszczanie informacji o firmie w tylu miejscach, w ilu jest to tylko możliwe i właściwe.  Co najważniejsze, NAP (nazwa, adres, telefon) powinno być wszędzie spójne. Internetowe odniesienie do NAP Twojego biznesu nazywa się cytowaniem.

Jeśli umieszczasz treści, które docierają do ludzi na rynku lokalnym, dodawaj NAP na końcu swojego wpisu lub w stopce maila. Z metodycznym podejściem do utrzymywania zgodności informacji wpłyniesz korzystnie na swoje SEO lokalne.

Oprócz uwzględniania NAP i informacji o firmie w treści na stronie, warto posiadać również spójne wpisy w głównych katalogach branżowych, do których Google i inne wyszukiwarki będą odsyłały w celu oceny wiarygodności Twojej strony.

Proces tworzenia wpisów o firmie może być uciążliwy i metodyczny, możesz więc pokusić się o zlecenie zewnętrznej firmie działań i budowania SEO z cytowań, podczas gdy Ty skupisz się na treściach.

Z przeanalizowanym, gotowym do udostępniania i zoptymalizowanym pod kątem SEO contentem, jesteś na dobrej drodze, aby odnieść sukces biznesowy. Ale SEO to nie tylko znajdywanie odpowiednich słów kluczowych i pisanie w oparciu o nie. Jeśli nie tworzysz treści, które mają znaczenie lub są przynajmniej interesujące, użytkownicy nie będą na nie zwracać uwagi, nawet gdy wyszukanie ich w sieci będzie łatwe.

Jak każda firma może odnieść sukces w content marketingu?

Content marketing nie byłby możliwy bez zrozumienia istoty contentu. Obojętne czy piszesz post na Facebooka, opracowujesz internetowy biuletyn czy wysyłasz informację prasową, marketing opiera się na treści.

Kluczem do sukcesu strategii contentowej małych przedsiębiorstw jest nieustanne przygotowywanie wysokiej jakości treści przeznaczonych przede wszystkim dla odbiorców (na drugim planie pojawiają się wyszukiwarki). Pamiętaj – prowadzisz swój biznes nie bez powodu!

Zawsze zaczynaj od badań i analiz, jeśli chcesz sięgnąć głębiej w content marketing. Gdybyś był klientem poszukującym Twojego produktu, co wpisywałbyś w Google?

Gdy masz już swoje główne słowa kluczowe, skup się na pisaniu i użyciu tych fraz tak, aby temat krążył wokół nich. Nie wplataj we wpisy zbyt wielu fraz kluczowych, umieszczaj je optymalnie i równomiernie w całej swojej treści.

Mając już gotowe treści, promuj je i umożliwiaj swoim odbiorcom dzielenie się nimi.

Jeśli zauważysz, że coś nie gra, zmień to. Twoi czytelnicy wolą informacyjne, krótkie, trzyminutowe wpisy na bloga? Pisz je w takim formacie. Jeśli użytkownicy preferują szczegółowe wideo tutoriale – wpleć filmy w swoją strategię. Upewnij się po prostu, że zaspokajasz potrzeby swojej grupy docelowej.

Bądź szczery w tym, co robisz. Działaj konsekwentnie na swoim blogu, w mediach społecznościowych, wysyłając newslettery i publikując wpisy zgodnie z harmonogramem. Mówiąc o swojej firmie – bądź oryginalny. Pamiętaj, skuteczny content marketing pomoże Ci zbudować super obecność firmy w Internecie. Wystarczy odrobina kreatywności.

Teraz jest czas, żeby zacząć pracować nad własną strategią content marketingową.

źródło:
moz.com
searchengineland.com
imfromthefuture.com
contentmarketinginstitute.com
blog.kissmetrics.com

2 komciów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *