jak wybrać słowa kluczowe pod SEO

Jak dobierać frazy pod SEO: przewodnik dla początkujących

Podczas gdy Google konsekwentnie zmusza nas do koncentrowania się na coraz nowszych aktualizacjach algorytmów, które nieustannie wypuszcza, jedna rzecz pozostaje spójna dla wszystkich marketingowców, którzy chcą zoptymalizować swoje strony pod wyszukiwarkę oraz dla SEOwców, którzy chcą to przekuć w swoistego świętego Graala w postaci pozycji w SERP: dobieranie słów kluczowych.

Prawda jest taka, że potrzeba opracowania słów kluczowych pozostała niezmienna. Zmienił się jednak sposób prowadzenia badań nad frazami oraz warunki ich doboru.

W tej publikacji zaprezentujemy proces poszukiwania i badania słów kluczowych, którym możesz się posiłkować, żeby stworzyć i zawęzić listę fraz, na które powinieneś się ukierunkować czy to w działaniach SEO, SEM czy zwykłym copywritingu. W ten sposób będziesz w stanie ustalić i przeprowadzić silną strategię fraz kluczowych, dzięki której pokażesz się w SERP na zapytania, na których Ci zależy.

Jak opracowywać słowa kluczowe pod strategię SEO

Krok 1: przygotuj listę najważniejszych, istotnych tematów opartych na tym, co wiesz o swoim biznesie.

Aby rozpocząć proces, pomyśl o tematach, które mogłyby się znaleźć w grupach tematów typowych. Sporządź 5-10 takich grup, które uważasz, że są istotne dla Twojego biznesu. W kolejnym etapie użyjesz tych grup do znalezienia konkretnych słów kluczowych.

Jeśli regularnie prowadzisz bloga, wspomniane tematy będą dotyczyły spraw, o których piszesz najczęściej. Mogą to być tematy, które pojawiają się zwykle w Twoich rozmowach sprzedażowych. Postaw się na miejscu swoich klientów – na zapytania dotyczące jakich tematów chciałbyś, aby Twój biznes pojawiał się w wynikach wyszukiwania? Załóżmy, że Twoja firma jest jak ClearSense, który sprzedaje rozwiązania z zakresu marketingu zintegrowanego w sieci – Twoimi typowymi grupami tematycznymi mogłyby być „inbound marketing”, „blogowanie”, „email marketing”, „generowanie leadów”, „SEO”, „social media”, „analizy marketingowe” i „automatyzacja marketingu”.

Ma to sens?

Krok 2: wypełnij te grupy tematyczne słowami kluczowymi.

Masz już kilka grup, na których chcesz się skupić, teraz czas określić frazy kluczowe, które wylądują w tych grupach. I to frazy kluczowe, które według Ciebie są ważne z punktu widzenia pozycjonowania w SERPach (wynikach wyszukiwania), ponieważ Twój docelowy klient prawdopodobnie prowadzi poszukiwania w oparciu o podobne albo i te same terminy.

Dla przykładu, jeśli weźmiemy na tapetę ostatnią grupę tematyczną dla firmy zajmującej się oprogramowaniem dla inbound marketingu – „automatyzację marketingu” – znajdziemy dla tej grupy słowa kluczowe, które użytkownicy mogą wpisywać w wyszukiwarkę. Na przykład:

  • Narzędzia do automatyzacji marketingu
  • Jak używać oprogramowania do automatyzacji marketingu
  • Co to jest automatyzacja marketingu?
  • Jak sprawdzić czy potrzebuję oprogramowania do automatyzacji marketingu
  • Generowanie leadów
  • Automatyzacja email marketingu
  • Najlepsze narzędzia do automatyzacji

I tak dalej, i tak dalej. Celem tego etapu nie ma być stworzenie finalnej listy Twoich fraz kluczowych – ten etap ma stanowić dla Ciebie zrzut mózgu dotyczący fraz, których sądzisz, że Twój potencjalny klient użyje, żeby znaleźć treści związane z konkretną grupą tematyczną. Etap zawężenia listy pojawi się później, żebyś nie został z nieporęcznym zbiorem fraz – wiadomo :)

Pamiętaj:  na rynku są też dostępne narzędzia, które w bardziej lub mniej automatyczny sposób pomogą Ci posortować frazy kluczowe w oparciu o takie kryteria jak wizyty, pozycja w rankingu i stopień trudności, dzięki czemu będziesz mógł szybko ogarnąć bałagan w słowach. Przykładem jest chociażby SearchMetrics czy Keyword Planner Google Adwords.

Mimo tego, że coraz więcej słów kluczowych jest procesowanych przez Google każdego dnia (16% zapytań do Google każdego dnia jest nowych!), kolejnym dobrym pomysłem na opracowanie listy fraz, jest znalezienie tych słów kluczowych, których podanie sprawia, że Twoja strona już pojawia się w wynikach wyszukiwania. Aby to zrobić, potrzebujesz oprogramowania do analizy witryny, takiego jak Google Analytics lub jednego z komercyjnych rozwiązań – tu z pomocą przychodzi chociażby Senuto. Uporządkuj informacje o źródłach ruchu na swojej stronie i zbadaj ruch z wyszukiwań organicznych, żeby zidentyfikować słowa kluczowe, które przyciągają użytkowników na Twoją stronę.

Powtórz to ćwiczenie dla wszystkich grup tematycznych, które sporządziłeś. Pamiętaj, że jeśli masz problem ze znalezieniem istotnych fraz wyszukiwania, możesz zawsze zwrócić się do swoich pracowników z pierwszych linii kontaktu z klientem – ze sprzedaży lub obsługi – i spytać ich o terminy używane przez ich potencjalnych i obecnych klientów oraz o typowe pytania, które zadają. Nierzadko są one świetnym punktem startowym do poszukiwania słów kluczowych.

Krok 3: zbadaj powiązane frazy wyszukiwania.

To kreatywny etap, o którym już zapewne myślałeś podczas badania słów kluczowych. Jeśli nie, czas zapełnić listy.

Jeśli masz problem z wymyśleniem większej liczby słów kluczowych, które służą użytkownikom w poszukiwaniu konkretnego tematu w sieci, wejdź na Google i spójrz na powiązane frazy wyszukiwania, które pojawiają się, gdy wyszukujesz “swoje” słowa kluczowe. Po wpisaniu swojej frazy i uruchomieniu wyszukiwania, przejdź na dół strony z wynikami Google, zauważysz tam sugestie fraz powiązanych z Twoją propozycją. Te frazy mogą być inspiracją do poszukiwania innych słów kluczowych, które możesz rozważyć przygotowując swoje typy.

 

podobne wyniki wyszukiwania google

 

Chcesz więcej? Wpisz w wyszukiwarkę kilka z tych proponowanych przez Google fraz i sprawdź powiązane Z NIMI frazy wyszukiwania.

Krok 4: sprawdź różne główne frazy i słowa kluczowe z długiego ogona w każdej z grup tematycznych.

Jeśli nie znasz różnicy między ogólnymi frazami a frazami z długiego ogona, oto wyjaśnienie:
Frazy główne to słowa kluczowe, które są z reguły krótsze i bardziej standardowe – są to zazwyczaj od jednego do trzech słów, w zależności od tego, do kogo się zwracasz. Słowa kluczowe z długiego ogona są dla odmiany dłuższymi frazami kluczowymi, które zawierają zazwyczaj od trzech słów w górę. Generalnie w świecie SEO istnieje zasada, że im krótszy ogon – tym trudniej (a i kto świadomy dziś tak szuka? Więc po co się szarpać?). Oczywiście czasy nastały nam takie, że nie zawsze działa to odwrotnie proporcjonalnie, czyli im dłuższy ogon – tym łatwiej. Po prostu w pewnych branżach jest tak duża konkurencja, że i long tail jest często wyzwaniem.

To ważne, żebyś przygotował kombinację głównych fraz i słów kluczowych z długiego ogona, ponieważ da Ci to zbalansowaną strategię z długoterminowymi celami i prawdopodobną wygraną w niedalekiej przyszłości.

Pomyśl: nie patrząc na liczbę wyszukiwań lub trudność, jak sądzisz, na którą z poniższych fraz byłoby trudniej pozycjonować witrynę?

  • Lekarz okulista Warszawa Praga Północ
  • Oko*
*(Autentyczny przypadek prośby Klienta – Okulisty ;)

Pytanie rzecz jasna retoryczne.

Podczas gdy główne frazy szczycą się być może większą liczbą wyszukiwań (co w praktyce oznacza większy potencjał w generowaniu ruchu), ruch generowany z frazy takiej jak „jak napisać dobry wpis na bloga” jest zwykle bardziej pożądany i uwierz mi – na takim Ci właśnie zależy.

Dlaczego?

Dlatego, że ktoś, kto szuka czegoś tak konkretnego jest potencjalnie bardziej ukierunkowanym na Twój produkt czy usługę użytkownikiem (zakładając, że obracasz się w przestrzeni blogowej) niż osoba, która poszukuje czegoś ogólnego. Ponieważ słowa kluczowe z długiego ogona są z reguły bardziej konkretne, zwykle jest łatwiej określić czego tak naprawdę szukają użytkownicy, którzy wpisują tego typu frazy w wyszukiwarce. Osoba, która szuka treści za pomocą terminu „blogowanie” może z kolei potrzebować informacji zupełnie niezwiązanych z Twoim biznesem.

Długi ogon to bardziej sprecyzowana grupa potencjalnych Klientów, statystycznie mniejsza konkurencja oraz większa szansa, “że Ci wskoczy” ;)

Sprawdź zatem swoją listę słów kluczowych, aby upewnić się, że masz na niej wartościową kombinację ogólnych fraz i słów kluczowych z długiego ogona. Z pewnością liczysz na szybką wygraną, którą są w stanie Ci zapewnić frazy z długiego ogona, ale możesz również spróbować zredukować trudniejsze frazy ogólne na dłuższą metę.

Krok 5: sprawdź jak Twoja konkurencja pozycjonuje się na wybrane słowa kluczowe.

Fakt, że Twój konkurent robi coś określonego, nie oznacza, że Ty musisz robić to samo. Tak dzieje się również w przypadku fraz kluczowych. To, że jakieś słowo kluczowe jest istotne dla konkurencji, nie jest równoznaczne z tym, że jest ważne i dla Ciebie. Tak czy inaczej, świadomość tego, na jakie frazy kluczowe Twoi konkurenci pozycjonują może pomóc Ci opracować listę słów według innego klucza.

Jeśli Twój konkurent pozycjonuje na określone słowo kluczowe, które znajduje się również na Twojej liście, popracuj nad poprawieniem pozycjonowania na tę frazę. Nie ignoruj jednak tych słów, na których Twojej konkurencji nie zależy. To może być dla Ciebie szansa na udział w rynku na ważne frazy kluczowe. Przecież pozycji na pierwszej widzialnej stronie SERP jest 10.

Zrozumienie równowagi pomiędzy frazami, które mogą być nieco trudniejsze z uwagi na konkurencję, a tymi, które są bardziej realne do pozycjonowania, pomoże Ci utrzymać równowagę podobną do tego, którą stwarza kombinacja ogólnych fraz i słów z długiego ogona. Pamiętaj, że celem jest otrzymanie listy słów kluczowych, które nie tylko pozwolą na szybką wygraną, ale też umożliwią progres w kierunku większych, trudniejszych celów SEO.

Spytasz: jak dowiedzieć się na jakie frazy pozycjonują konkurenci? Oprócz ręcznego wyszukiwania słów kluczowych w trybie incognito i sprawdzania na jakich pozycjach znajduje się konkurencja, narzędzie SEMrush chociażby pozwoli Ci na wygenerowanie raportów z listami top słów kluczowych dla domeny, którą wskażesz. To szybki sposób na rozeznanie się w typach fraz, na które pozycjonuje konkurencja. Inną propozycją jest też rzecz jasna wspomniany już SemStorm.

Krok 6: użyj planera słów kluczowych Google AdWords, żeby skrócić swoją listę fraz.

Masz już odpowiednią kombinację słów kluczowych – nadszedł czas, aby zawęzić listy fraz z pomocą bardziej ilościowych danych. Do dyspozycji masz wiele narzędzi, niemniej warto zwrócić uwagę na jedną, szczególnie interesującą metodę.

Używaj do tego zarówno wspomnianego już planera słów kluczowych Google AdWords (będzie Ci potrzebne konto w AdWords, co nie oznacza, że musisz tworzyć na nim reklamy), jak i Google Trends.

W tych narzędziach możesz sprawdzić liczbę wyszukiwań i szacowany ruch ze słowa kluczowego, które bierzesz pod uwagę. Niestety, w momencie, w którym Google przekształciło Keyword Tool w Keyword Planner, usunęło również część interesujących funkcjonalności. Możesz je jednak nadrobić, jeśli zaczerpniesz informacji z planera słów kluczowych i wykorzystasz Google Trends, żeby wypełnić te luki.

Użyj Keyword Plannera, żeby oznaczyć te frazy ze swojej listy, które mają za mało (bądź za dużo) wyszukiwań i nie pomogą Ci utrzymać równowagi, o której była mowa wcześniej. Ale zanim cokolwiek usuniesz, sprawdź historię i prognozy w Google Trends. Możliwe, że trafisz na frazy z niewielką liczbą wyszukiwań, w które jednak warto teraz zainwestować, bo przyniosą zyski później. Możliwe też, że w “Trendsach” nie znajdziesz informacji o interesującej Cię frazie – nie poddawaj się, to narzędzie zwyczajnie nie zbiera danych o zapytaniach, które uzna za śladowe. Dla Ciebie to informacja, że nie jest to zbyt popularny keyword, a co za tym idzie – pewnie i konkurencja nie aż tak silna.

A może patrzysz na listę fraz, które są zbyt trudne i potrzebujesz ją skrócić w jakiś sposób? Google Trends pomoże Ci określić, które frazy mają tendencję wzrostową i warto przyjrzeć się im uważniej.

I gotowe!

Gratulacje! Masz teraz listę słów kluczowych, która pomoże Ci skupić się na właściwych tematach dla Twojego biznesu i osiągnąć korzyści w niedalekiej, jak i dalekiej przyszłości. Pamiętaj, aby nie korzystać ze zbyt wielu fraz, jeśli Twój serwis nie jest zbyt duży (a co za tym idzie i chłonny pod względem treści).

Pamiętaj, aby oceniać te frazy co kilka miesięcy – raz na kwartał to dobre kryterium, ale niektóre branże wymagają sprawdzania słów częściej. Z czasem, gdy Twój autorytet w SERPach zacznie wzrastać, będziesz mógł dodawać więcej słów kluczowych do swojej listy, żeby utrzymywać pozycję i dodatkowo rozwijać się w nowych obszarach.

Na koniec kilka wskazówek od autora:

  • Uważaj na keyword stuffing – nie upychaj zbyt dużo fraz na jednej stronie.
  • Nie “uzbrajaj” podstron pod konkretną frazę – tylko pod zbiór tematyczny fraz, sekcję.
  • Uważaj na linkowanie exact match ;)
  • Bądź cierpliwy, rób dobry internet.

Teraz Twoja kolej. Każdy ma swój sposób i triki na prowadzenie badań słów kluczowych. Podziel się nimi w komentarzach.

Miłego frazowania i pamiętaj – nie ma fazy bez frazy! ;)

tylko 1 komentarz?!

  1. hehe, a klient i tak będzie wiedział lepiej – paradoksalnie to jest najtrudniejsza część. Wytłumaczenie klientowi, dlaczego księgowy nie musi się martwić o frazy “vat, pit, cit, faktura, urząd skarbowy” etc ;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *