Mobile First Index - wrzesień 2020

Pełny Mobile First Index od września 2020!

Google zmienia zasady indeksowania dla wszystkich domen – pierwsze indeksowanie mobilne dla całej sieci

Od ostatnich kilku lat Google pracuje nad projektem “Mobile-First Indexing” – czyli indeksowaniem mobilnym sieci przez osobny,  dedykowany silnik z wykorzystaniem Googlebota. Jak wskazują przeprowadzone przez Google badania, zdecydowana większość stron internetowych wyświetlanych na liście SERP  nadaje się perfekcyjnie do indeksowania ich na urządzeniach mobilnych. Ponadto aż 70% z analizowanych przez wyszukiwarkę witryn, już dokonało takiej zmiany od pamiętnego roku 2015, później 2017, kiedy to po raz pierwszy pojawił się tzw. “Mobilegeddon“. Google zamierza w końcu to uprościć, więc od września 2020 roku wszystkie strony internetowe zostaną przełączone na osobne indeksowanie mobilne.

 

Mobile First Indexing już od września obejmie wszystkie strony

Jak będzie wyglądała rzeczywistość indeksacji wyników po 20 września 2020? Jak możemy dowiedzieć się z oficjalnego bloga Google: – “Przy całkowitym przejściu na indexowanie mobilne, automatycznie nastąpi wzrost wartości indeksowania Googlebota mobilnego. Ponadto automatycznie zaktualizujemy nasz indeks po to, aby był zgodny z mobilną wersja twojej domeny. W zależności od domeny, taka zmiana może zająć trochę czasu. Następnie, od czasu do czasu będziemy indeksować stronę przy wykorzystaniu tradycyjnego stacjonarnego Googlebota. Aczkolwiek w zdecydowanej większości, indeksowanie będzie wykonywane poprzez naszego smartfonowego klienta. Dokładna nazwa klienta będzie zgodna z  wersją przeglądarki Chrome, na której strona internetowa została wyrenderowana.”

 

Wrześniowy Mobile First Index a Google Search Console

Dziś w Search Console można na kilka sposobów sprawdzić indeksowanie na urządzeniach mobilnych. Status jest wyświetlany zarówno na stronie ustawień (settings page) oraz w “Sprawdzanie adresu URL“, podczas sprawdzania danego adresu w kontekście jego ostatniego indeksowania.

Ogólne wskazówki Google dotyczące tego jak sprawić, czy wszystkie podstrony Twojego serwisu nie będą miały problemu  z indeksowaniem mobilnym, są aktualne zarówno w stosunku do nowych jak i już istniejących witryn. Tu się póki co nic nie zmienia w GSC. W szczególności warto sprawdzić czy wyświetlana treść jest dokładnie taka sama (zarówno tekst jak i również zdjęcia, filmy, linki) na desktopie i na mobile. Podobnie sprawa powinna wyglądać w przypadku metadanych (tytuły, opisy, metatagi robot) oraz danych strukturalnych. Warto je dokładnie sprawdzać za każdym razem kiedy strona jest uruchomiana po raz pierwszy bądź zachodzą na niej duże zmiany onsite. W Narzędziach do Sprawdzania Adresów URL (URL Testing Tools) możesz bezpośrednio sprawdzić zarówno stacjonarną jak i mobilną wersję strony internetowej. Jeżeli korzystasz z innych narzędzi do sprawdzania strony internetowej takich jak narzędzia monitorujące czy roboty internetowe, skorzystaj z mobilnego klienta użytkownika, jeżeli zależy ci na tym, żeby wyniki były zgodne z tym co wyświetla wyszukiwarka Google.

 

Responsywna czy mobilna? Co na to Google?

Faktem jest, że Google wspiera różne sposoby tworzenia mobilnych stron internetowych – i do tej pory nie było jasnego komunikatu, które rozwiązanie jest lepsze bądź preferowane. Mimo to jednak w związku ze zmianą indeksowania, wyszukiwarka oficjalnie zaleca responsywne tworzenie stron internetowych (Responsive Web Design -> RWD). Sugerują również unikania wykorzystania oddzielnych mobilnych adresów URL (zwykle nazywanych “m-dot”), ze względu na liczne problemy oraz zamieszanie, do którego prowadzą zarówno w kontekście samych wyszukiwarek jak i użytkowników. Taki obrót spraw chyba nikogo nie dziwi, a ktoś, kto zajmuje się SEO/WW od dłuższego czasu, z pewnością sam już dostrzegł ogromną przewagę RWD.

 

Osobny indeks mobilny – duża zmiana

Pierwsze indeksowanie mobilne przeszło daleką drogę – w 2020 roku minie 5 lat od pierwszej wzmianki oraz 3 lata od pierwszego, częściowego uruchomienia MFI. To ciekawe, obserwować jak Internet ewoluował z wersji stacjonarnej na mobilną i jak właściciele serwisów i webdesignerzy pocili się, aby na prędce “dorobić” wersję mobilną, RWD lub całkowicie przebudować swój serwis na przyjazny urządzeniom mobilnym. Google docenia pracę jaką przez lata wszyscy w to włożyli, bo pomaga im to sprawić, że zmiana ta będzie bardziej płynna. Idzie ku lepszemu, przesiedliśmy się wszyscy na małe ekrany – a świadomość wagi tej zmiany jest raczej tak duża, że chyba nikogo już to nie przeraża i większość z nas (Seowców, webdesignerów, administratorów) jest zwyczajnie gotowa.

 

Na podstawie komunikatu Google na blogu dla Webmasterów, 05.03.2020

4 komciów

  1. Bardzo dobry pomysl panow z Googla i tak coraz wiekszosc ludzi uzywa telefonow lub tabletow do nawigacji po sieci i odchodzi sie od standardowych komputerow. A tak swoja droga to chyba wiekszosc nowo powstalych stron jest responsywna.

    pozdrawiam

    • Zgadzam się w 100% jest to bardzo dobry pomysł. Tym bardziej gdy szuka się informacji przez mobile i trafia się na strony które nie są przystosowane do tych urządzeń a w dodatku nawigacja jest bardzo słaba. Zapewne wiele firm w tedy będzie chciało przebudować swoje strony pod RWD. Pytanie jest tylko jedno czy będzie mieć to wpływ na indeksowanie na deskopach,

  2. I ta nutka ekscytacji w oczekiwaniu na przetasowania w SERP ;) Dla wielu mniejszych firm będzie to oznaczało konieczność stworzenia nowej strony, bo już nie będą mieli wyjścia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *