Oto 5 zaawansowanych taktyk SEO na YouTube, które zwiększą ruch na Twojej stronie i liczbę odsłon Twoich filmów. Dodatkowo, jak wiadomo, obecność i posiadanie konta w tym serwisie (które żyje!) to doskonała metoda na silne wsparcie “mocy” w Twoich SEO-działaniach. Dlaczego warto inwestować w YouTube i jak działać, aby coś zdziałać – tego dowiesz się w tych 5 najważniejszych wskazówkach.
Nie jest tajemnicą, że YouTube stanowi źródło ruchu z niemal nieograniczonym potencjałem.
Jest tylko jeden problem:
YouTube to bardzo zatłoczone miejsce. W zasadzie, zgodnie z danymi udostępnionymi przez YouTube, co minutę w serwisie pojawia się ponad 100 godzin filmów.
Biorąc pod uwagę zalew treści, z którym musisz konkurować na YouTube, oczywistym pytaniem jest: – Jak sprawić, żeby ludzie obejrzeli TWÓJ film zamiast miliona innych?
Odpowiedź to video SEO.
Założę się, że większość Twoich konkurentów leniwie przesyła swoje filmy z nadzieją, że jeden z nich stanie się viralem. Oczywiście, to zdarza się rzadko (jeśli w ogóle).
Jeśli jednak poświęcisz chwilę na zoptymalizowanie swoich filmów, zyskasz znacznie więcej ruchu niż Twoi konkurenci.
Zatem jak to zrobić.
Oto krótki elementarz YouTube SEO.
Zanim zagłębimy się w sposoby optymalizowania filmów na YouTube, prześledźmy kilka z najważniejszych czynników rankingujących, które funkcjonują w serwisie.
Nie jest to tak skomplikowane i złożone jak słynne 200 czynników Google, jednak algorytm YouTube to nie żart. Bierze on pod uwagę dziesiątki sygnałów do rankingowania filmów w wynikach wyszukiwania YouTube i listach sugerowanych filmów jak te:
Ta infografika przygotowana przez serwis Tag SEO całkiem trafnie je podsumowuje:
To dużo informacji do przetworzenia, dlatego przygotowaliśmy dla Was listę najważniejszych sygnałów, których wiemy, że używa YouTube:
- informacje z tagu title,
- zatrzymanie użytkowników na stronie,
- słowa kluczowe w tagu description,
- tagi,
- długość filmu,
- liczba subskrybentów po obejrzeniu filmu,
- komentarze,
- liczba like’ów i dislike’ów.
To skoro wiemy już co jest ważne, to nadszedł zatem czas, aby w końcu pokazać te pięć sposobów na wykorzystanie tych sygnałów do zwiększenia ruchu na Twoim profilu w YouTube i w efekcie na Twojej stronie.
1. Umieszczaj superdługie opisy filmów
Pamiętaj, że YouTube i Google nie mogą obejrzeć lub posłuchać Twoich filmów (no, przynajmniej jeszcze nie mogą).
To oznacza, że w dużym stopniu opierają się na tekście towarzyszącym Twojemu filmowi, aby zrozumieć temat zamieszczonego wideo. Dlatego boli mnie, gdy czytam skrajnie krótkie opisy filmów, takie jak ten:
“Nowy klimatyzator do biura firmy Klimatyzatorex – polecamy”
Dlaczego uznaję to niemal za przestępstwo?
Ano dlatego, że im więcej YouTube wie o Twoim filmie, tym bardziej skłonny jest do umieszczania go wysoko w wynikach wyszukiwania na wskazane słowo kluczowe.
Co ważniejsze, YouTube używa fraz kluczowych z Twojego opisu do wyznaczania pozycji na słowa kluczowe z długiego ogona. Czyli zupełnie jak z optymalizacją SEO strony www.
Dla przykładu, szukając “branżowo” w serwisie YouTube, natrafimy na film „SEO Strategy 2014: How to Rank in Google Today.” Opis tego filmu to potężna mieszanka aż 291 słów! Objętościowo to prawie cały wpis na blogu. Ha! Da się?
Ten długi opis, wraz z kilkoma innymi technikami, które znajdziesz później, pomogły szybko wypozycjonować film na frazę kluczową „SEO strategy” (średnio trzecia pozycja w YouTube, w zależności oczywiście skąd zadajemy zapytanie i w jakim języku).
Oprócz tego, film dobrze pozycjonuje się na słowa kluczowe z długiego ogona, np. „infographic SEO strategy”, ponieważ bogaty w słowa kluczowe opis zawiera takie wyrazy jak „infographic” i „SEO strategy”.
Wniosek: upewnij się, że opisy Twoich filmów zawierają co najmniej 200 słów. Podobnie jak w przypadku copywritingu przy serwisach internetowych, tak i tu zadbaj o unikatowe i możliwie najbardziej rozbudowane opisy, bogate (acz nie przesadnie!) w frazy dla Ciebie kluczowe.
2. Optymalizuj wokół słów kluczowych dobranych pod filmy
Pozycjonowanie filmów w YouTube (bo chyba takiego określenia można nazwać względem naszych działań i oczekiwań) jest super, ale pozycjonowanie filmów YouTube w Google jest jeszcze lepsze.
Mimo iż Google daje filmom YouTube naturalną przewagę w wynikach wyszukiwania, dzieje się tak tylko (co ciekawe) dla określonych słów kluczowych.
Te słowa kluczowe można określić mianem „video keywords”, ponieważ mają tendencję do posiadania wideo wyników na pierwszej stronie w Google.
Przykładowo, jakakolwiek fraza kluczowa, która zawiera „cute cats” (słodkie kociaki) prawie zawsze będzie miała kilka propozycji wideo w wynikach wyszukiwania:
Jeśli się nad tym zastanowimy głębiej, to dojdziemy do wniosku, że ma to nawet sens.
Ktoś, kto szuka uroczych kotów nie chce czytać o nich artykułów np. „10 powodów, dla których koty są cholernie słodkie”, ale chce te kotki obejrzeć jak rozrabiają, jedzą i śpią.
Z drugiej strony, ktoś, kto wpisuje w wyszukiwarce „skręcenie kostki” chce przeczytać o jego objawach i sposobach leczenia. Google to wie (Koliber, baby!) i pokazuje zainteresowanym blok 10 artykułów:
Wniosek: zanim zdecydujesz się na konkretną frazę pod swój film, sprawdź czy filmy występują w wynikach na pierwszej stronie. Jeśli tak, powinieneś zdecydowanie rozważyć tę frazę, ponieważ możesz na niej “wypchnąć” swój film nie tylko w YouTube, ale i w Google.
3. Zdobądź więcej wyświetleń filmu od społeczności online
Społeczności takie jak Facebook, Google Plus, Quora, LinkedIn to miejsca, z których można bardzo skutecznie przekierowywać ruch na swoją stronę.
Problem w tym, że większość społeczności nie traktuje przyjaźnie użytkowników, którzy zalewają ich treści linkami.
Są natomiast otwarci na ludzi, którzy ułatwiają innym życie (a więc dzielą się rzeczami, które są pożądane społecznie), czyli w tym wypadku pomocnymi filmami na YouTube, takimi właśnie jak Twoje!
Ponieważ liczba i jakość wyświetleń Twoich filmów są jednymi z najważniejszych czynników rankingujących w YouTube, zdobycie wyświetleń od konkretnych społeczności może zdziałać cuda.
Po prostu znajdź pytanie nurtujące społeczność, na które Twój film będzie wyczekiwaną odpowiedzią. Następnie podaj jakąś wartość i zasugeruj, że więcej informacji można uzyskać oglądając Twój film:
Wniosek: dziel się swoim filmem ze społecznościami online. To powiąże Twój film z wartościowymi wyświetleniami, które ceni YouTube. Social Media to Twój sprzymierzeniec.
4. Zachęcaj do subskrybowania, ocen i “lajkowania”
Algorytm YouTube’a jest zupełnie inny od Googlowego i nie wykorzystuje linków zwrotnych. Przywiązuje za to wielką uwagę do doświadczeń użytkowników. Jeśli ludzie lubią oglądać Twój film, spodziewaj się, że zmiażdży on konkurencję w wynikach wyszukiwania w YouTube. To coś jak z popularnością i UX Twojej witryny internetowej.
Subskrypcja i like’owanie to dwa najważniejsze sygnały user experience, których używa YouTube.
Jeśli użytkownikowi Twój film podoba się na tyle, że po obejrzeniu decyduje się na subskrypcję, wysyła tym samym wiadomość YouTube’owi, że dysponujesz wartościowym contentem.
Like’i są znacznie mniej ważne, ale nadal mają dla YouTube’a (a więc i dla Ciebie panie Reżyserze) znaczenie.
Możesz zachęcić do generowania tych sygnałów na wiele sposobów.
Pod koniec swojego filmu, umieść call to action, który zachęci użytkowników do subskrypcji. Czy już wiesz dlaczego wszyscy tak zachęcają do subskrypcji, ocen i lajkowania?
Marie Forleo, która jest mistrzem marketingu w serwisie YouTube, prosi o subskrypcję pod koniec każdego swojego filmu:
Jestem przekonany, że jej delikatne sugestie przyczyniły się do tego, że wielokrotnie osiągała pierwsze pozycje w rankingach YouTube i ma na swoim koncie 93,000 subskrybentów (nieźle!).
Wniosek: w każdym swoim filmie proś ludzi o like’i, komentarze i subskrypcje. Używaj do tego wszystkich możliwych (acz legalnych i nienatarczywych!) możliwości i okazji.
5. Twórz playlisty bogate w słowa kluczowe
Nie pozwól, aby Twój kanał na YouTube był nieogarnięty i chaotyczny. Innymi słowy – porządek musi być.
Jednym z prostszych sposobów, aby z wyników wyszukiwania skierować ruch na konkretny kanał jest zorganizowanie filmów w playlisty.
Playlisty ze słowami kluczowymi dają YouTube’owi wgląd w tematykę Twoich filmów. I jak już wspominaliśmy przy opisach, im więcej słów w treści tym więcej wyświetleń.
Dla przykładu, FitnessBlender, który osiąga ponad 100,000 wyświetleń dla każdego filmu, jest starannie zorganizowany w bogate w słowa kluczowe kategorie:
Wniosek: jeśli masz ponad 10 filmów na swoim kanale YouTube, ułóż je w tematyczne playlisty. Zorganizowany i uporządkowany stock kluczem do popularności i aprobaty algorytmu!
Podsumowując, jeśli planujesz wejść w świat YouTube i chciałbyś zrobić to z głową, aby maksymalnie wykorzystać możliwości algorytmu tego serwisu, zadbaj o SEO na YouTube – my dajemy Ci 5 strategicznych wskazówek co jest ważne i jak postępować, aby osiągnąć sukces.
Jeśli dodatkowo jeszcze prowadzisz kampanię SEO na swojej domenie i masz do dyspozycji content video, to jesteś krok bliżej sukcesu.
Poczytaj koniecznie o Content Maketingu, w którym możesz wykorzystać swoje wideo.
Jakub
Mam to samo, gdy widzę opis filmu składający się z powtórzenia tytułu lub nic nie znaczących dla wyszukiwarki i człowieka pięciu słów. Równie często mała liczba firm / autorów korzysta z umieszczenia linku z opisu filmu do swojej strony – a przecież taki link z opisu to nie tylko wartość dodana do naszego profilu linków ale również dla samych widzów!
Paweł
Bardzo wartościowa lista. Dzięki za fajne opracowanie.
Adwave
Super przydatne informacje, wielkie dzięki!
Łukasz
Zaraz za opisem dobrym miejscem na umieszczenie słów kluczowych jest transkrypcja, w ogóle tłumaczenia mogą punktować video za użyteczność. Patrząc na to jak robi MOZ w Whiteboard Friday, gdzie pod video umieszcza transkrypcję myślę, że warto zwrócić na to uwagę :)