Nie sposób nie docenić lokalnego SEO i optymalizacji strony www pod kątem lokalności, zwłaszcza, że jest wiele firm, które od dawna z powodzeniem korzystają z dobrodziejstw tego procesu.
Jak długo płynie woda w Wiśle, tak długo lokalne SEO będzie ważne dla firm z następujących powodów:
Ekspozycja Twojej firmy w skali lokalnej
Głównym powodem korzystania z lokalnego SEO jest celowanie w grupę osób, które mieszkają niedaleko siedziby firmy. Jest wiele branż, które noszą znamiona lokalności, a najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce jaką jest Google, cały czas stara się doprowadzić do przedstawiania najlepszych (czyt. najbliższych Tobie) wyników wyszukiwania. To wszystko sprawia, że SEO lokalne jest potężnym narzędziem dla niewielkich przedsiębiorstw, które niedawno rozpoczęły działalność.
Daje nam to do zrozumienia również, że nie warto walczyć o osiąganie efektów w postaci widoczności w wyszukiwarce w skali globalnej, ale o tym innym razem ;)
Jedną z dźwigni uruchamiających lokalne zasoby i wspomagające lokalne SEO może być np. pozyskanie wizytówki swojej firmy w serwisie Zumi, PKT.pl, PF czy Yelp.
Pamiętaj: warto ogłaszać się w lokalnych serwisach, gdyż w nich drzemie siła, dzięki której Twoja firma może pozyskać kolejnych klientów, jak również pozytywnie wpływają one na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
Link Building i Google
Bardzo ważnym elementem lokalnego SEO jest tworzenie partnerstwa między lokalnymi firmami. Stworzone połączenie między nimi pomaga w kwestii wzajemnego udostępniania treści, ale nie tylko.
Podczas procesu lokalnego SEO, poza oczywistym zainteresowaniem ofertą oraz pozyskaniem wartościowych odnośników, działanie to może również pomóc marketingowcom spotkać potencjalnych klientów, którzy pomogą w rozwoju firmy. Spotkanie i kontakt z właścicielami stron i lokalnymi blogerami może zmienić podejście do biznesu w pozytywny sposób. Możesz zainicjować imprezę lub nowy projekt, który docelowo wspomoże przyszłą strategię zarobkową.
Jedną z ważniejszych rzeczy w SEO lokalnym jest posiadanie wizytówki firmy w Google Mój Biznes. Dobrze skonfigurowana wizytówka pozwoli pokazywać się Twojej firmie w mapach Google.
Pamiętaj: im lepiej i dokładniej wypełniony profil swojej firmy posiadasz, tym większa szansa na pokazywanie się pośród 3 wyników lokalnych (z mapką) na pierwszej stronie wyszukiwarki Google – chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że warto ;)
Dodatkowo w wizytówce profilu firmy w Google Mój Biznes możesz umieszczać zdjęcia oraz filmy. Pamiętaj, aby były one wysokiej jakości, gdyż są to istotne elementy, które będą wpływać na postrzeganie Twojej marki przez klientów.
Ostatnim, jednak nie mniej ważnym elementem wpływającym na odbiór Twojej firmy/marki przez klientów oraz formą wspomagania jej widoczności w wynikach wyszukiwania są opinie. Opinie, a właściwie ich brak jest bardzo często determinantem do przeglądania oferty, a czasem nawet do wejścia na stronę www czy wykonania próby kontaktu.
Pamiętaj: postaraj się pozyskiwać pozytywne opinie oraz odpowiadać i reagować w razie pojawienia się negatywnych recenzji.
Wzrost znaczenia mobilnych urządzeń
W 10 krajach, włączając w to USA i Japonię, coraz więcej wyszukiwań odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Należy również zwrócić uwagę na coraz większą popularność takich urządzeń jak smartwatch’e. W sieci odnotowuje się rosnącą liczbę wyszukiwań podczas podróży czy po prostu przez osoby będące w ruchu. W związku z tymi trendami, lokalne SEO i wyszukiwanie oparte o frazy związane z konkretną lokacją stają się również coraz częstsze.
Społeczeństwo w dzisiejszych czasach przechodzi od tradycyjnych komputerów stacjonarnych do mobilnych urządzeń. W związku z tym lokalne SEO staje się koniecznością, a nie alternatywą.
Rozwój biznesu w sieci – postaw mocny fundament
Twoja strona internetowa jest uważana za drugą lokalizację firmy, a często służy do wykonania pierwszego kontaktu bądź zapoznania się z ofertą. Dlatego jest ważna. Za pomocą lokalnego SEO, ułatwisz użytkownikom i potencjalnym klientom odnalezienie jej pośród konkurencji oraz ułatwisz interakcję z Twoją marką. Należy ją uczynić czytelną, a także zapełniać ciekawą i angażującą treścią, która może przyczynić się do rozwoju firmy w przyszłości.
Pamiętaj: im lepsza i jakościowa treść, mówiąca o kolejnych usługach bądź produktach, tym większe szanse na pojawienie się danej strony w wynikach wyszukiwania.
Twoja strona internetowa to podstawa oraz fundament i zapewne nie chcesz doprowadzić do sytuacji, w której zrobiłeś wszystko, aby była widoczna, ale potencjalni klienci nie mogą na niej znaleźć potrzebnych im informacji czy chociaż danych niezbędnych do nawiązania kontaktu.
Stale aktualizuj i sprawdzaj treść na stronie, aby klienci mieli pełniejszą wiedzę o Twojej firmie i najnowsze informacje o usługach, produktach czy promocjach Twojej firmy.
Nakręcanie zysku – mobilność to już podstawa
Jeśli wszystko zostało zrobione dobrze, lokalne SEO i promowanie strony pozwoli na osiąganie większych i bardziej długotrwałych zysków.
Ruch na stronie internetowej będzie tym większy im lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania ona osiągnie.
Według ostatnich badań, 78% lokalnych wyszukiwań za pomocą urządzeń mobilnych i 61% wyszukiwań za pomocą laptopów zakończyła się zakupami bądź skorzystaniem z usług w siedzibie firmy. To potencjał, który szkoda zignorować, a musisz wiedzieć, że mobilne wyniki wyszukiwania w bardzo dużej części są uzależnione od lokalizacji. Dlatego staraj się nie zapominać o promowaniu swojej firmy lub marki za pomocą lokalnego SEO.
Dodatkowo zapoznaj się z poniższą infografiką przedstawiającą podstawową optymalizację pod SEO lokalne: