Mobilne wyniki wyszukiwania indeksowane jako pierwsze

Google zbuduje swój indeks w oparciu o wersje mobilne stron

No i stało się – i to już jakiś czas temu. Według statystyk, obecnie większość zapytań w wyszukiwarce Google pochodzi od użytkowników urządzeń mobilnych. Mimo tego, systemy rankingowe Google nadal patrzą głównie na wersję desktopową strony w poszukiwaniu treści, która pozwoli im ocenić przydatność witryny dla użytkownika. To stanowi problem w momencie, w którym wersja mobilna strony ma mniej treści niż jej wersja desktopowa, ponieważ algorytmy nie oceniają faktycznej witryny, która ukazuje się użytkownikowi na ekranie jego urządzenia, i to niekiedy częściej.

A skoro zapytań ze smartfonów, tabletów i takich takich jest już więcej, to wychodzi na to, że czas nieco pomanewrować tym tankowcem.

 

Google najpierw popatrzy na Twoją wersję mobilną.

Aby poprawić użyteczność wyników, które otrzymuje użytkownik, Google rozpoczęło eksperymenty nad indeksowaniem wersji strony na urządzenia mobilne jako pierwszej. Podczas gdy indeks nadal będzie stanowił pojedynczy zbiór stron i aplikacji, algorytmy wyszukiwarki będą używać:

  • przede wszystkim wersji mobilnej witryny do rankingowania jej podstron,
  • rozpoznawania danych strukturalnych i wyświetlania fragmentów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście, Google zapewnia, że budując indeks w oparciu o dokumenty mobilne, nie przestanie pracować nad wysoką jakością wyników wyszukiwania dla użytkowników wszystkich urządzeń, bez względu na to czy jest to komputer stacjonarny, czy urządzenie mobilne.

Mobilne wyniki wyszukiwania

To zapowiada dużą i znaczącą zmianę w algorytmie.

Google rozumie, że to istotna zmiana w indeksowaniu i dlatego bierze ją na poważnie. Ostrożne eksperymenty na niewielką skalę potrwają kilka najbliższych miesięcy a zmiana zostanie w pełni wprowadzona dopiero w momencie, w którym zespół Google uzna, że wrażenia użytkowników dotyczące otrzymywanych wyników są pozytywne. Chociaż to dopiero początek prac, Google opublikowało kilka zaleceń dla webmasterów, które mogą pomóc przygotować się na zmianę w indeksowaniu:

  • Jeśli posiadasz stronę responsywną lub  z dynamicznym serwowaniem treści, której podstawowy content i znaczniki są równoważne na wersji mobilnej i desktopowej, nie powinieneś mieć żadnych zmian do wprowadzenia.
  • Jeśli posiadasz taką konfigurację witryny, w której podstawowa treść i znaczniki są różne dla wersji mobilnej i desktopowej, powinieneś rozważyć wprowadzenie pewnych zmian na swojej stronie.
  • Upewnij się, że znaczniki strukturalne służą zarówno wersji desktopowej, jak i mobilnej. Użyj narzędzia do testowania znaczników strukturalnych, żeby zweryfikować poprawność znaczników dla wersji mobilnej i desktopowej umieszczonych na stronie – wpisz adresy URL obu wersji i porównaj wydajność. Gdy pracujesz nad stroną mobilną, unikaj dodawania dużych ilości znaczników, które nie są adekwatne do konkretnej zawartości każdego dokumentu.
  • Użyj narzędzia do testowania pliku robots.txt, żeby sprawdzić, czy wersja mobilna jest dostępna dla Googlebota.
  • Strony nie muszą wprowadzać zmian do swoich linków kanonicznych, Google będzie nadal używać tych linków jako wskazówek przy opracowywaniu wyników dla użytkowników wpisujących zapytania zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach.
  • Jeśli jesteś właścicielem witryny i zweryfikowałeś w Google Search Console jedynie wersję desktopową swojej strony, dodaj i zweryfikuj w GSC także jej wersję mobilną.
  • Jeśli posiadasz jedynie wersję desktopową witryny, nie przejmuj się – Google nadal będzie ją dobrze indeksować, nawet jeśli do wyświetlenia witryny użyje symulatora urządzenia mobilnego.

Jeśli dopiero pracujesz nad wersją mobilną witryny pamiętaj, że funkcjonalna, ukierunkowana na komputery strona może być lepszym rozwiązaniem niż zepsuta lub niekompletna wersja mobilna tej witryny. Lepiej będzie, jeśli uruchomisz wersję na urządzenia mobilne dopiero w momencie, gdy będzie gotowa i dopracowana.

Google na swoim oficjalnym Blogu dla Webmasterów podkreśla, że wprowadzenie zmiany w indeksowaniu zajmie trochę czasu, dlatego będą informowali o postępach w migracji swoich systemów.

Na podstawie: https://webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html?m=1

3 komciów

  1. Przed ostatni akapit powinni przeczytać niektórzy właściciele stron pięć razy. Wciąż w wielu przypadkach (na przykład pewnego banku:P) przełączam się z wersji mobile na desktopową na telefonie czy tablecie, bo zwyczajnie z wersji mobile nie da się korzystać, nie tracąc przy tym nerwów i włosów z głowy;) Warto też dodać, że w przypadku jeżeli nie mamy strony mobile, ale mamy wdrożone AMP, to indeksowana będzie nadal wersja desktopowa;)

    • Mam bardzo podobne doświadczenia, aczkolwiek problem ten jest bardziej złożony. Często bywa tak, że stopień ułomności wersji mobilnej serwisu tym bardziej przybiera na sile z im mniejszego ekranu korzystamy przeglądając taką stronę. Jeśli przykładowo jest to ekran telefonu o niewielkiej przekątnej problemy związane z przeglądaniem takiej strony www są naprawdę wkurzające. Ale jeśli mamy już do czynienia z tabletem o znacznie większej przekątnej ekranu problem ten nie jest już tak dokuczliwy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *