Nasz biznes. Ściślej mówiąc biznes w sieci (uwielbiam to określenie), a co za tym idzie to Google (tak wiele człowieków dalej uważa, że Google to Internet;) chodzi zatem o nasz biznes w Google. A czy Google rozumie Twój biznes? Czy wie czym się zajmujesz? Czy wie gdzie się znajduje siedziba firmy? Co sprawi, że Google zrozumie Twój biznes i zacznie go pokazywać w wyszukiwarce? Te pytania wydają się proste, a odpowiedzi wręcz banalne, ale czy na pewno?
Jeżeli Google nie zrozumie, gdzie znajduje się Twój biznes, jak w takim razie ma go przedstawić użytkownikom Internetu? Z pomocą przychodzi lokalne SEO, a jakże!
Trochę liczb na temat lokalnego wyszukiwania:
- 97% konsumentów szuka firm lokalnych online;
- 73% użytkowników smartfonów posiada dostęp do Google Maps;
- 40% mobilnych wyników wyszukiwań dotyczy firm lokalnych;
Prowadząc biznes lokalny, który opiera się na świadczeniu usług pod wskazanym adresem, na relatywnie wąskim obszarze (dentysta, mechanik, fryzjer, sklep stacjonarny i inne podobne) widoczność oraz reputacja w lokalnych wynikach wyszukiwania jest jednym z najważniejszych elementów Twojego marketingu. Jeżeli nie podasz odpowiednich informacji o swoim biznesie i obszarze świadczenia usług, wtedy masz nikłą szansę, aby Google pokazał to co masz najlepszego do zaoferowania.
Lokalne SEO w służbie Twojego biznesu
Wiemy, że wygląd wyników wyszukiwania wciąż się zmienia.
Google zgodnie ze swoimi zasadami, za każdym razem pokaże Ci wyniki dostosowane do Twojej lokalizacji, jeżeli zapytasz go o miejsce, które jest ściśle powiązane z lokalnością.
W skrócie jeżeli szukasz fryzjera w Warszawie to nie pokaże Ci tego ze Szczecina, to chyba ma sens prawda? ;)
Powiedzmy, że sprawdziłem w Google i moja firma nie wyświetla się ani z adresem ani wśród mapek, co jest grane?
Musisz wiedzieć, że jest kilka ważnych rzeczy, o które należy zadbać, aby Google pokazało Twoją firmę wśród lokalnych wyników wyszukiwania.
Google Moja Firma, czyli mój biznes w Google.
Posiadając wizytówkę w Google Moja Firma przygotowaną z myślą o prowadzeniu biznesu dostajemy możliwość pojawienia się w lokalnych wynikach wyszukiwania oraz w jakże pięknym „wykresie wiedzy” (z ang. Knowledge Graph;) wyskakującym po prawej stronie wyników wyszukiwania.
Dzieje się tak ponieważ w wizytówce możemy podać dużo ważnych informacji dotyczących naszego biznesu: Nazwę firmy, jej adres, numer telefonu, mapę, opinie, zasięg oraz godziny otwarcia. Dzięki temu Google otrzymuje niezbędne dane, aby powiązać nasz biznes i pokazywać go lokalnie.
Jednak musimy pamiętać, że Google pokaże tylko te strony, których fizyczny adres firmy faktycznie znajduje się pod wskazanym przez nas adresem oraz zaufa tym informacjom.
Jak to dalej działa?
Zasada NAP, czyli gdzie jest mój biznes.
NAP oznacza Nazwę Twojego biznesu, Adres, oraz Telefon (z ang. Name, Adress, Phone Number). Najważniejszą zasadą jest, aby te dane zgadzały się w każdym miejscu, gdzie występuje wspomnienie o Twojej firmie (do tego zaraz przejdziemy) m.in. na Twojej stronie czy w Google Moja Firma. Dla Google ważne jest, aby te dane nie były sprzeczne, więc należy zachować ich niezmienność i być możliwie najbardziej konsekwentnym w opisywaniu NAP.
Cytowania, czyli mówią o moim biznesie.
Jak wspomniałem wcześniej cytowania to nic innego jak wspomnienia o Twoim biznesie na innych stronach, które Google obdarzył zaufaniem. Aby jeszcze lepiej pomóc w określeniu czym jest Twój biznes i gdzie się znajduje, korzysta on z ich zasobów. Dodatkowo błędne przedstawianie NAP na różnych stronach może wprowadzać Google w błąd, który nie będzie się zastanawiał czy to ten adres czy inny i po prostu nie pokaże naszej firmy. Dlatego tak ważne jest, aby wspomnienia dotyczące NAP się zgadzały.
Opinie, czyli jak mówią o moim biznesie.
Kiedy już mamy wizytówkę na Google Plus, nasze NAP jest stałe i uzyskaliśmy cytowania z wartościowych serwisów, wtedy kolejnym ważnym elementem lokalnego SEO, nad którym powinniśmy się zastanowić jest zdobywanie opinii.
Jest to ważny etap prowadzenia lokalnego SEO i tym samym bardzo trudny. Głównie z kilku powodów.
- Jest nie przewidywalny
- Nie mamy nad nim większej kontroli.
- Ludzie chętnie zostawiają złe opinie.
- Natomiast o te dobre często trzeba prosić.
Poza tym, że przeprowadzono liczne testy i opinie mają wpływ na SEO to jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz, o której nie należy zapominać. Ludzie czytają opinie. Z przeprowadzonych badań przez brightlocal.com wynika, że ponad 88% użytkowników sieci ufa opiniom zostawionym w Internecie tak samo jak opiniom znajomych, dlatego też warto zadbać o pozytywne opinie o naszej firmie i uważać, aby nie przesadzić z ich ilością zwłaszcza jeżeli będzie to wyglądało nie naturalnie.
Lokalne SEO – Konkluzja
Kiedy prowadzimy mały lokalny biznes nie możemy zapominać o marketingu w wyszukiwarce. Nie każdy dotrze do Twojego biznesu pocztą pantoflową lub przejdzie koło witryny czy wielkiego szyldu na ulicy o czym informujemy już od dawna. Celem nadrzędnym SEO jest doprowadzenie do skorzystania z promowanej usługi, a lokalne SEO daje ogromną możliwość zdobycia widoczności właśnie tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna.
Semtalk
Bardzo ciekawy artykuł o lokalnym SEO, które jest w dzisiejszych czasach bardzo ważne. My na swoim blogu opisaliśmy jak dodać stronę do usługi Google Moja Firma.
Kamil Kanigowski
|AutorDzięki, bardzo się cieszę, że się podoba :-)
MOBI
Przydatne omówienie/zestawienie na temat lokalnego SEO. Dobrze się czyta, choć pierwsze zdania są dość mocno zawiłe.
Ludzie często zapominają zastanowić się przed rozpoczęciem pozycjonowania nad sposobem promowania firmy. Czy ma ona być odnajdywana lokalnie, dotyczyć województwa, kraju, kontynentu. Po rozróżnianiu przez SEM’owca tych w zasadzie prostych, aczkolwiek kluczowych spraw można określić jego poziom “wtajemniczenia”.
Kamil Kanigowski
|AutorDzięki :-) dokładnie Klienci (i generalnie osoby szukające w wyszukiwarce źródła ruch na swoje strony/sklepy/blogi) powinni jeszcze przed budową swojego internetowego mocarstwa przeprowadzić, nawet wstępną, analizę słów kluczowych. Dzięki temu start biznesu w sieci będzie znacznie lepszy ;-)
Zgred
Mógłbyś art uzupełnić o Gołębia przedstawiajac jego krótką historię oraz wpływ – szczególnie, ze klienci spod miast nie mają szans na mapki.
Drugie – wykorzystanie koliberka do działań lokalnego seo :)
Kamil Kanigowski
|AutorDzięki za komentarz :-) chętnie popełnię oddzielny wpis o tych dwóch ptakach w kontekście seo lokalnego :-)