Są pewne zjawiska na tym świecie, które są zwyczajnie oczywiste. Na przykład to, że słońce kręci się w okół ziemi, że ziemia jest płaska ;) oraz że nikt nie może zagwarantować określonych pozycji w wyszukiwarce. Dlaczego? Ponieważ nikt, agencja SEO również, nie kontroluje wyników wyszukiwania, a jedynie dzięki prowadzonym działaniom wpływa na te wyniki.
O efektach prowadzonych działań można mówić w odniesieniu do prawdopodobieństwa, a nie o pewności uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarce. Uzyskanie konkretnych efektów w postaci pozycji jest uzależnione od wielu zewnętrznych czynników, w tym i takich, które na te działania wpływają negatywnie i często nie ma nad nimi kontroli.
1. Agencja SEO wpływa na wyniki wyszukiwania, lecz nie kontroluje ich
Kontrolę nad wynikami sprawują wyłącznie właściciele wyszukiwarki, czyli np Google Inc. I tylko właściciele mogą dać gwarancję na pozycje. Agencja SEO, nie może dać 100%-owej pewności na coś nad czym nie ma kontroli. Nie może również dać pewności, że dana strona będzie wyświetlać się w wyszukiwarce, nawet po odpowiednim dostosowaniu jej do wymagań Google.
2. Agencja SEO nie posiada informacji w jaki sposób będą pozycjonowane strony konkurencji
Na pierwszej stronie wyników wyszukiwania jest 10 pozycji (chociaż nie zawsze), natomiast firm, które chcą się znaleźć na niej jest dużo, dużo więcej. W takim razie jeżeli do walki o pozycje stanie chociaż 20 firm ze znacznie różniącym się budżetem, bądź podejściem do promocji swojej witryny w sieci, to prawdopodobieństwo zdobycia pierwszych pozycji znacznie spada (bądź rośnie). Jednak efekt jest wciąż w pewien sposób uzależniony od konkurencji. A co gdy do ‘walki’ stanie setka firm?
3. Agencja SEO nie wie jak w przyszłości będą wyglądały wyniki wyszukiwania
Na tą chwilę w wynikach wyszukiwania w Google oprócz naturalnych wyników wyszukiwania, pojawiają się również linki sponsorowane, “mapki”, profile Google+, „rotatory” z produktami i inne pozycje, przez które wygląd wyników wyszukiwania się zmienia. Google serwuje nam co raz nowsze rozwiązania w obrębie swojej wyszukiwarki tym samym zmniejszając liczbę naturalnych wyników na kolejne frazy. Agencja SEO nie może mieć pewności, czy w najbliższym czasie wyniki naturalne nie znikną z pierwszej strony. Należy pamiętać, że sposób prezentacji wyników nie jest zależny od Agencji SEO.
4. Algorytm Google, a więc i cała wyszukiwarka się zmienia
Google dąży do tego, aby ich wyszukiwarka prezentowała wyniki najbardziej odpowiadające intencją użytkownika poszukującego informacji. Niestety bywa tak, że z jakiegoś powodu strona przestaje się pojawiać w wynikach wyszukiwania w efekcie “niesprawiedliwej” oceny algorytmu. Bardzo często zmiany są chwilowe, jednak zdarzają się sytuacje w których algorytm „uzna”, że ta, a nie inna strona jest mniej przydatna użytkownikowi i nie będzie widoczna przez dłuższy czas. Należy pamiętać, że Google wprowadza setki poprawek algorytmów w ciągu roku i każdy z nich odpowiada za co innego. Można powiedzieć, że wyszukiwarka wciąż się zmienia, a stronę w którą zmierzają zmiany zna tylko Google.
5. Działania nieuczciwej konkurencji
Depozycjonowanie. Chociaż Google twierdzi inaczej, niestety istnieją sposoby na obniżenie widoczności stron Internetowych w wynikach wyszukiwania. Tym samym Agencja SEO nie może mieć pewności, że strona, którą się zajmuje nie padnie ofiarą nieuczciwej konkurencji.
6. Problemy zewnętrzne uniemożliwiające działanie strony
Strona Internetowa do poprawnego działania wymaga kilku podstawowych elementów, które często okazują się kluczowe. Jest to opłacona i poprawnie skonfigurowana domena, opłacony i poprawnie działający serwer czy poprawne działanie infrastruktury sieciowej. Wystarczy problem występujący w jednym z powyższych elementów, aby strona stała się niedostępna. Oznacza to również brak dostępu do jej zasobów dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarek. Problemy trwające dłuższy czas mogą być powodem wyeliminowania takiej strony z wyników wyszukiwania.
7. Ataki hackerów, włamania, spam
Internetowy świat ma to do siebie, że każda strona może stać się celem ataku osoby lub robota, który w najlepszym wypadku spowoduje nie prawidłowe jej działanie, a w najgorszym całkowicie uniemożliwi jej wyświetlanie. Agencja SEO nie ma pewności, że strona klienta nie stanie się ofiarą takiego ataku. Bardzo często efektem takich działań będzie spadek pozycji w wynikach wyszukiwania.
8. Błędy wewnętrzne na stronie blokujące dostęp dla wyszukiwarek
Roboty wyszukiwarek mogą mieć ograniczony dostęp do strony www, gdy np. plik robots.txt jest nieprawidłowo ustawiony. Tak samo dzieje się w przypadku nieprawidłowo skonfigurowanych nagłówków wysyłanych przez serwer lub meta tagów zabraniających indeksowanie czy odwiedzanie podstron. Takie błędy prowadzą do zniknięcia strony z wyników wyszukiwania.
Niektóre firmy zajmujące się SEO oferują pozycjonowanie z gwarancją. Dlaczego?
Jest to zwykły chwyt marketingowy, który jak widać nie ma racji bytu. Zarówno pod względem prawnym, jak i czysto praktycznym nie można zagwarantować pozycji. Należy to traktować jako slogan i najlepiej trzymać się z dala od gwarancji tego typu.
Przedstawione powyżej fakty jasno wskazują, że nie można zagwarantować efektu w postaci pozycji, które uzależnione są od wielu czynników bardzo często pozostających poza zasięgiem Agencji SEO.
Przez pewien czas była moda na tzw. ‘ręczne pozycjonowanie’ potem nastał czas na ‘gwarancję pozycji’, ciekawe co będzie następne, aby karuzela kręciła się dalej?